A vevői igények az utóbbi évtizedekben jelentősen megváltoztak. Vevőink egyre egyedibb termékeket kérnek, egyre gyorsabban, jobb minőségben és olcsóbban. A növekvő elvárásoknak csak úgy tudunk megfelelni, ha folyamatosan változunk, folyamatosan fejlesztünk, folyamatosan alakítjuk folyamatainkat, technológiánkat és termékeinket a vevői igény szerint. Következő esettanulmányunkban megmunkáló központokból álló gyártási rendszer átalakítását mutatjuk be. Az eredmény kimagasló, kevesebb gépkezelővel, nagyobb műszakonkénti kibocsájtást és sokkal jobb minőséget sikerült elérni alig egy hónap alatt.

Már nem elég felismerni a tevékenységeinkben megjelenő veszteségeket, hanem azonnal kell cselekedni és a rendelkezésre álló erőforrásokat a lehető legjobban kell felhasználni. Szándékos a szóhasználatom: nem kihasználni az erőforrásokat, hanem felhasználni!  Erőforrások alatt az emberi erőforrást, gépi erőforrást és az alapanyagokat értem most. Az utóbbi 20 évben sokszor tapasztaltam, hogy a rövidtávú eredmények érdekében kihasználták az embereket vagy a gépeket. Túlóra, normanövelés, nem megfelelő körülmények, a gépek felgyorsítása, kevés karbantartás, hibáig üzemelés. Ezek az intézkedések néhány hétig, hónapig hozzák az eredményeket, de utána biztos, hogy többe fog kerülni, mint amit hozott ebben az időszakban.

Én más megoldást, más szemléletet javaslok: lean szemlélet. Cikksorozatunkban olyan valós, magyarországi esettanulmányokat osztunk meg olvasóinkkal, melyeket évtizedes tevékenységünk során magunk valósítottunk meg Magyarországon. Volt, amikor nem úgy sikerült, mint terveztük, de tanultunk belőle és így értünk el sikereket, legyünk körültekintőek, vonjunk be kollégáinkat, készüljünk fel amennyire csak lehet és cselekedjünk.

A vevői igény változása

Az autóiparban a vevő nagyon gyakran elvárja az évenkénti -10%-os árcsökkentést, sőt a legtöbb esetben ez még a szerződésekben is benne van. Igen, árcsökkentést, miközben a nyersanyagok árai, a kiadások növekednek, emelkednek a bérek, de csökkentsünk árat! Továbbá természetesnek mondható, hogy a vevő a minőség folyamatos javulását is elvárja, ami újabb költségeket jelenthet.

Hogyan tudunk megfelelni ezeknek az elvárásoknak? Ez a kettős nyomás általában arra ösztönzi az autóipari beszállítókat, hogy időről-időre megkérdőjelezzék a jelenlegi folyamataik hatékonyágát, és új megoldásokat keressenek.

A probléma

Hasonló helyzetbe kerültünk mi is egyik ügyfelünknél, ahol a vevő a heti 5 000 darabos igényt növelni szerette volna 6 500-7 000 darab / hétre, viszont a jelenlegi gyártás nem volt alkalmas ekkora darabszám legyártására 15 műszakban, így maradt hosszú hónapokon keresztül a heti 20 műszak. Mondanom sem kell, hogy ennek óriási költségvonzata volt, ami nem volt beleszámítva a termék árába, így minden hétvégi műszak veszteség. Ami még fontosabb, hogy a folyamatos műszak miatt a kollégák egyre fáradtabbak voltak, egyre elégedetlenebbek, egyre kevesebbet voltak a családjukkal, egyre több volt a figyelmetlenség, vevői reklamáció. Nem szabadott így tovább folytatni!

A megoldás

Már a rövid összefoglalóból is látszik, hogy cselekedni kellett! Felmérni a jelen állapotot, feltárni a legnagyobb veszteségeket, problémákat, gátakat, hátráltató tényezőket, majd gyorsan megoldani azokat. Kaptunk egy hónapot.

Mit jelent a veszteség röviden? 1. az anyag mozgatásából (szállításából) eredő veszteség 2. készletben rejlő veszteség 3. mozdulatokban rejlő veszteség 4. várakozásból fakadó veszteség 5. túltermelésből adódó veszteség 6. felesleges tevékenységek végzése miatti veszteség 7. javításból eredő veszteség.

Ha részletesebben meg akarja ismerni a lean kifejezéseket, módszereket, ajánlom figyelmébe a magyar nyelvű lean szótárat a https://leanszotar.hu oldalon.

Projekt lépésről-lépésre

A nyomás nagy volt, gyorsan kellett megoldásokat találni a problémákra. A projekt legfontosabb célja a jelenlegi anyagáramlás feltérképezése, gépi ciklusidők elemzése, gépkezelők munkájának felmérése, tárolási rendszerek vizsgálata, minőségjavítás lehetőségeinek feltárása és természetesen hatékonyságnövelés és költségcsökkentés.

A gépi és gépkezelői ciklusidők elemzése során rögtön kiderült, hogy a CNC megmunkálóközpontok és eszterga gépek gépkezelői sokat várakoznak, mert az ő munkájuknak ideje rövidebb, mint a gépi ciklus. Sajnos a jelenlegi gépelrendezés viszont nem tette lehetővé, hogy egy gépkezelő akár két vagy három gépet is kezeljen.

A ciklusidő és munkatartalom méréseinket hitelesítettük egy valós 8 órás szimulációval, így bizonyított lett, hogy ha a gépelrendezés megfelelő, akkor egy gépkezelő, akár egy CNC-t és két esztergát is tud kezelni, ha jól szinkronizáljuk a műveleteket. A CNC-nél még egy kis technológiai fejlesztésre is szükség volt, hogy beleférjünk az ütem tartásába.
Készítettünk négy gépelrendezést, amit különböző szempontok szerint értékeltük úgy, mint elfoglalt terület nagysága, területi veszteség, kibocsájtás, gépkezelők által megtett séta műszakonként, értékteremtő idő aránya.
Nagyon át kellett gondolni a gépek mozgatását, ütemezést, bekötéseket, hisz 3 méter × 6 méteres gépekről beszélünk, amihez speciális mozgató gépekre volt szükség. Továbbá az úgynevezett sorvégi gépek úgy, mint sorjázó, mosó berendezés, gravírozó, teszter, vizuál ellenőrző asztal is a gyártósziget része, amit hasonló módon újraterveztünk az ott dolgozó kollégák bevonásával. Az C alakú kialakításnak köszönhetően a sorvégi munkakörnyezet is jelentősen javult, átláthatóbb lett, minimális anyagmozgatásra volt szükség, mindennek lett helye, és megfelelő hely állt rendelkezésre.
Nem feledkeztünk el a vizualizációról, munkahelyfejlesztésekről sem, rövid idő alatt közel 100 Kaizen javaslat gyűlt össze, ami könnyítette, egyszerűsítette, és hatékonyabbá tette a munkavégzést. A kommunikáció és a termelési eredmények követéséhez egy sarkot alakítottunk ki, ahol a műszakos megbeszéléseket, darabszám követéseket, minőségügyi információkat lehetett megosztani egymással.

Eredmények

Az új gépelrendezés eredménye:

  • 8 fő helyett 6 fő szükséges a gyártósziget működtetéséhez, ami 33%-kal jobb operátori hatékonyságot jelent, továbbá 72 000 Euro éves bérköltségcsökkentés az eredménye,
  • 14%-kal kisebb terület, így lett hely gyártásközi szupermarket kialakítására, aminek hatása a belső logisztikai folyamatok további javulása (alapanyagkiszolgálás),
  • 18%-kal több műszakonkénti darabszám, mert az elsőre jó darabok száma jelentősen megnőtt, így éves szinten a „Nem megfelelő minőség ára” 64 500 Euróval csökkent (vevői reklamációk, válogatások költsége, extra fuvarok),
  • a hétvégi túlóra megszüntetésével éves szinten 34 000 Euro költséget előztünk meg (az előző évhez képest),
  • kollégák értékelése alapján az utóbbi 10 év legjobb gyártószigete lett kialakítva,
  • nem utolsó sorban, az egyik legfontosabb eredmény az elégedett vevő, aki további projekteket hoz a következő években.

A cikk keretei miatt nem tudtam minden részletet bemutatni a projekttel kapcsolatban, de ha felkeltette az érdeklődését, hasonló problémával szembesül és megoldás lehet egy hasonló fejlesztési projektben gondolkodik, keressen, és örömmel megosztom a tapasztalatokat.

Lean Design Akadémia – A hely, ahol a tanulás élmény

Felnőttképzési intézményünkben valós gyártási környezetben egyedi gyakorlatok és valósághű üzleti szimulációk segítségével mutatjuk be a lean módszerek alkalmazásának hatását az üzleti eredményességre, kiválóságra (Business Excellence).

Olyan egyedülálló tanulási és szemléletformáló környezetet hoztunk létre, ahol a tanulás valódi élmény. Előadások és prezentációk helyett, a gyakorlatias problémamegoldás alkalmazásával, valós folyamatok fejlesztésével mutatjuk be a lean módszertan igazi értékét. Minimális elmélet, maximális gyakorlat!

Nemcsak egy jól felszerelt oktatóterem áll rendelkezésre, hanem gyártási területünkön munkaállomások, gyártósorok, gépek, targoncák, alapanyagraktár is megtalálható. Az épület minden helyiségét alkalmassá tettük arra, hogy bárhol ki lehessen próbálni a lean módszertan legjobb gyakorlatát, akár termelési, irodai vagy hétköznapi környezetben is.

Jöjjön el hozzánk és ismerje meg a lean módszertan legjobb gyakorlatát!

Szerző: Kesztler Róbert

Lépjünk kapcsolatba!

Örülünk, hogy felkeresett bennünket! Kérjük, töltse ki az alábbi mezőket, és küldje el számunkra az üzenetét!

X
Írjon nekünk!