Sokszor, amikor fejlesztésről van szó, mindenkinek az első gondolata: mennyibe fog ez nekem kerülni? Mikor térül majd meg a befektetésem? Stb. Azonban nem kell mindig konkrétan pénzt befektetni. Sokszor elég, ha „csak” időt szánunk egy témára – persze az is pénz, de kicsit másképp.

Akkor miért nem csináljuk?

Gyakran esünk abba a hibába, hogy fejlesztések alkalmával egyszerre szeretnénk nagyon sok mindent bevezetni, nagy dolgokat véghez vinni, azonban nem mérjük fel jól az erőforrásokat, amik a kivitelezéshez és az ellenőrzéshez szükségesek. Mivel túl sok a kiadott feladat, sok mindent kell ellenőriznünk is, amire viszont nem marad sem időnk, sem energiánk. Amit pedig nem ellenőriznek, az gyakran nem is lesz elvégezve, vagy nem úgy, ahogyan azt igazából kellene.

Személyes példa

Jómagam többször is megtapasztaltam a személyes jelenlét erejét, azonban egy példa különösen kiemelkedik a többi közül, hisz ebben az esetben a fent említett kontroll gyakorláson kívül egyetlen tényező sem változott a helyzetben, és mégis sikerült elérni a változást. E példámban egy kézi szerelősor fejlesztése volt a cél, mert nem tudták lehozni az elvárt darabszámot illetve nagyon ingadozó volt a lehozatal. A cél a napi 70 db termék volt, az operátorok nem változtak, a kalkulációk/első tesztek alapján nem szabadott volna gondot okoznia ekkora darabszámnak.

Volt olyan nap, hogy csak 45 darabotot hoztak le, de olyan is, amikor 60-at, sőt olykor a 70-et is sikerült teljesíteniük a kollégáknak. Persze mindig voltak kifogások (nem jó az alapanyag, nem jó a segédeszköz, nem jó a ……), hogy miért nem lehet lehozni az előírt darabszámot, és amikor sikerült, akkor az gyakorlatilag csoda volt. 🙂

A darabszám lejelentések naponta történtek, de a lejelentett adatok ellenőrzése csak minden hétfőn, azaz hetente történt meg a termelési megbeszélésen. Ekkor jöttek az utólagos magyarázkodások és vádaskodások, amik végül nem vezettek sehova.

Beszéltünk a soron dolgozó kollégákkal, és kitaláltuk, hogy kirakunk a sor végére teszt jelleggel egy napi darabszámkövető nyomtatványt, amit tölteniük kell minden nap műszak végén, és én minden nap ki fogok menni, hogy ellenőrizzem a napi teljesítést, és megbeszéljük a napközben felmerülő problémákat. Első nap igazából csodálkoztak, hogy tényleg kimentem – új voltam a cégnél – és ellenőriztem a teljesítést. Nem tudták hozni az elvárt darabszámot, de konkrét problémát nem tudtak megfogalmazni. A következő napokban folyamatosan növekedett a teljesítmény, és hét végére sikerült elérni a 70-es célszámot, kifogások és „csoda” nélkül.

A következő héttől kezdve minden nap kimentem, és minden nap sikerült az elvárt darabszámot teljesítenie a sornak, sőt örömmel fogadtak, és büszkén számoltak be a napi sikeres teljesítésről. Igazából semmit nem tettem, csak foglalkoztam velük, számon kértem, ami elvárható volt tőlük. Egyéb pozitívumai is voltak a bevezetett gyakorlatnak: a dolgozók érezték, hogy foglalkoznak velük, ezért őket is jobban érdekelte az, amivel foglalkoztak, és a következő hetekben már fejlesztési ötletekkel is előálltak.

Természetesen az eredményes teszteket követően a csoportvezetők és a termelésirányítók is belátták, hogy a folyamatos kontroll és visszajelzés mennyire fontos – ami eddig is a feladatuk volt – ezért ők is kerítettek időt rá a napi rutinjukban.

Hogyan kezdjük el?

Számomra a fenti eset rendkívül tanulságos volt. Rávilágított, hogy nem mindig a költséges megoldásokban kell elsőre elkezdeni gondolkozni. Fontos, hogy ne akarjunk egyszerre sok mindent bevezetni, fókuszáljunk kevesebb feladatra (előtte persze priorizáljuk a feladatainkat), de azt vigyük végig. Ellenőrizzük a kiadott feladatokat, legyünk jelen, érezzék a kollégák, hogy fontos az adott téma/feladat elvégzése a területnek, a cégnek, ez kell ahhoz, hogy szintet lépjünk és hozzuk a „számokat”. Ugyanakkor fontos az is, hogy mindezt támogatóan tegyük: kérdezzük meg a kollégákat, hogy tudunk-e segíteni nekik valamiben, és ha szükséges, segítsünk. Tudniuk kell, hogy elakadás/probléma esetén fordulhatnak hozzánk, és segíteni fogunk a megoldásban.

Persze nem mindig ilyen egyszerű a fejlesztés, mint a fenti példában, de ellenőrzéssel és jelenléttel biztosan sokat lehet tenni a fejlesztések, de akár a napi feladatok elvégzése érdekében is.

Szerző: Seres Richárd

Lépjünk kapcsolatba!

Örülünk, hogy felkeresett bennünket! Kérjük, töltse ki az alábbi mezőket, és küldje el számunkra az üzenetét!

X
Írjon nekünk!