Az elmúlt években volt szerencsém kipróbálni több különböző támogatói szerepet is, amelyekről kezdetben – kis túlzással – nem, hogy nem tudtam, mi a neve, de még azt sem, hogy megkülönböztetik őket egymástól. Véleményem szerint a szakmabelieken és többé-kevésbé mélyebben érdeklődő embereken kívül sokan szinonimaként használják a címben szereplő professziókat, amelyek félrevezetők lehetnek, és az ügyfél elégedetlenné válhat, hiszen nem azt kapta, amire számított. Lehet, hogy ő egy mentorra gondolt, de közben coach-ot kért fel, vagy lehet, hogy trénert keresett, de egy tanácsadót kapott.

A professzionális szakembereknek – legyenek azok coach-ok, mentorok, trénerek, tanácsadók –  fel kell tudniuk ismerni, hogy az ügyfélnek mik a valós igényei. A feladat felelősséggel jár, és olykor nem is teljesen egyértelműek még magának az ügyfélnek sem, hogy pontosan milyen formában szeretné, hogy segítséget kapjon. Természetesen, adott esetben akár egy másik szakma képviselőjéhez kell irányítani, amennyiben ez szükséges (etikus eljárás).

Mindenki másképp vesz részt a torta megsütésében

Stephen Neale Érzelmi intelligencia coaching c. könyvében a szerző egy torta megsütésének metaforájával próbálja szemléltetni, hogy a különböző szakmák hogyan segítik az ügyfelet a feladat elvégzésében:

„A tréner bemutatná, hogy miként kell elkészítened a tortát, majd a rendelkezésedre bocsátaná az eszközöket és az alapanyagokat, majd figyelemmel kísérné a munkádat, és szükség esetén visszajelzéseket adna.

A szaktanácsadó feltárná a helyzetet, és felkínálna neked három-négy receptet, majd beszélnétek, neked melyik a legmegfelelőbb.”

A mentor megosztaná veled az ő saját receptjét és tapasztalatait a sütéssel kapcsolatosan.

A coach kérdéseket tenne fel azzal kapcsolatosan, hogy milyen eredményt szeretnél elérni, mi a célod, és segítene ellenőrizni, hogy ehhez minden erőforrás a rendelkezésedre áll-e, illetve milyen eszközökre, hozzávalókra van szükséged. Segítene azt is tudatosítani, hogy valóban a céljaid felé haladsz-e.”

Mi az, amit mi teszünk?

Esetünkben a lean tanácsadó (lean consultant) félrevezető lehet, és kelletlenül leszűkítheti a rendelkezésre álló segítő eszközeink spektrumát a fentiek fényében. Véleményem szerint valójában a tevékenységeink során nem tisztán gyakoroljuk az említett szakmákat, hanem az ügyfél várakozásainak megfelelően alakítva azt, hogy épp melyik mesterség sajátos eszközeit alkalmazzuk a projekt előre haladása során. Van, amikor például arra van szüksége, hogy

  • a valódi célok meghatározásában, problémák feltárásában segítsünk (coach),
  • a legjobb iparági gyakorlatokat hozzuk be (szaktanácsadás),
  • folyamatos szakmai segítséget és tapasztalatokat adjunk át (mentor), vagy
  • eszközök és módszerek elsajátításában segítsünk (tréner).

Aki már jártasabb a lean világában könnyen beláthatja, hogy lean szakemberként mind a négy említett szakmában valamennyire jártasnak kell lennünk ahhoz, hogy sikereket és haladást tapasztalhassunk. Ezért is tartom szerencsésnek, ha inkább lean szakemberként hivatkozunk egymásra, mint tanácsadóként. Az egyes szakmák sajátosságait a leanesek szintetizálják, eszközeiket legalább alapszinten szinten – de akár haladóbb és mesteri szinten is – felhasználják, alkalmazzák.

Szerző: Fésüs Norbert

Lépjünk kapcsolatba!

Örülünk, hogy felkeresett bennünket! Kérjük, töltse ki az alábbi mezőket, és küldje el számunkra az üzenetét!

X
Írjon nekünk!