A legtöbb vállalat számára folyamatos problémát jelent a mai felgyorsult világban a vevők magas szintű kiszolgálása. Nem csak a vevők gyorsan változó igényeire kell azonnal reagálniuk, de még a konkurencia rohamos fejlődésével is lépést kell tartaniuk. A versenyben maradáshoz minden piaci szereplő a lehető legjobb erőforrásokat szeretné megszerezni.

 Vajon mindig az új erőforrás megszerzése a legjobb megoldás?

Gondoljunk csak bele, hogy általában a vállalatok mennyi energiát és pénzt képesek beleölni egy-egy új berendezés, eszköz, ingatlan vagy kolléga „megszerzésébe”, miközben a meglévő erőforrásaikat elhanyagolják. Vajon tényleg minden esetben megoldáshoz vezet majd az új erőforrás? Tapasztalatunk szerint nem. Hiába költünk új ingatlanra, berendezésre, ha közben a régi tönkremegy, de a régi kollégák elvesztése is további problémákat generál, még ha sikerül is új munkatárssal betölteni a nyitott pozíciókat. Nem szabad ugyanis megfeledkeznünk a szervezetből kikerülő tudás értékéről, illetve az új belépő elindításának, beintegrálásának erőforrás igényéről (költség, munkaidő, stb.).

Miért probléma, ha nem „jó gazda” módjára bánunk meglévő erőforrásainkkal?

Egy vállalat legfontosabb erőforrását a munkatársak jelentik. Ha nem törekszünk a kollégák megtartására, akkor hiába is igyekszünk újabbakat felvenni, mert ők is hamarosan el fognak menni. Ezért nagyon lényeges, hogy a cégek a lehetőségeikhez mérten mindent megtegyenek, hogy megfelelő munkakörülményeket biztosítsanak a munkavállalóik részére.

Az SHRM (Society for Human Resources Management) felméréseiből az derült ki, hogy a legfőbb ok, amiért a munkavállalók felmondanak a munkahelyükön, az a közvetlen vezetőjükkel való elégedetlenség. Tehát a fentieknek megfelelően, ha csak és kizárólag arra koncentrálunk, hogy új munkaerőt vegyünk fel, nem oldjuk meg a problémáinkat, mert az újonnan érkezettek is el fogják hagyni a céget, ugyanazon vezető miatt. Jelen esetben sokkal nagyobb figyelmet kellene szentelnünk az adott vezetőnk képzésére, mert hosszú távon sokkal nagyobb hasznot hozna a cég számára, mint felvenni még egy kollégát. Természetesen nem minden esetben van rá mód, hogy a kevésbé jól teljesítő vezetőnkből jó vezetőt faragjunk, de megfelelő képzéssel biztosan javítani lehet a vezetői képességeit és/vagy meg kell vizsgálni, hogy milyen más pozícióban tudna sokkal nagyobb értéket teremteni a cég számára, ami számára is megfelelőbb lenne.

A nem megfelelő vezetőkön kívül is van néhány erőforrás típus, melyek elhanyagolása a konkrét többletköltségeken kívül, közvetve, a nagyarányú fluktuációhoz is hozzájárulhat.

Lássunk még két példát erre

Mindig, mikor egy cég beköltözik egy új ingatlanba, az elején nagyon vigyáznak annak épségére és tisztaságára, de nagyon hamar eljön az az idő, amikor már sajnos nem tőrödnek vele. A kollégák nem érzik magukénak a helyet és nem vigyáznak rá, a vezetők pedig folyamatosan „elfelejtik” kitölteni a budget-ban a karbantartás rovatot, vagy mégsem valósítják meg az ez irányú terveket. Az idő múlásával az ingatlan folyamatosan tönkremegy, és egyre többet kellene rá költeni, ezért tovább halasztják a karbantartást, miáltal a kollégák munkakörnyezete is jelentősen romlik, ami közvetve, de hozzájárul a fluktuációhoz.

termelő és egyéb berendezések/eszközök kapcsán is mindig felmerül a karbantartás kérdése. Mindig mindenki szidja a meglévő gépeket és újakra vágyik, pedig sok esetben a termelési problémák megoldódnának, ha rendszeresen és megfelelően karban lennének tartva ezen berendezések. A felelősség itt is megoszlik a vállalaton belül. Egyrészről a dolgozók gyakran nem végzik el az előírás szerinti karbantartást, és előfordul, hogy a vezetők nem allokálnak megfelelő anyagi erőforrást a karbantartásra. Sajnos a karbantartás terén általában az is probléma, hogy mindig csak „tűzoltás” van, és még csak TMK-ról sem beszélhetünk. Pedig egy megfelelően kialakított TPM rendszer bevezetésével jelentősen lehet javítani a berendezések rendelkezésre állását, és sok esetben ez önmagában megoldást jelentene az erőforrás problémákra.

Mit tegyünk tehát, ha erőforrás problémánk van?

Erőforrás problémákkal küzdve fontos tehát feltárni annak okait. Mielőtt belevágunk egy fejlesztési programba, az első és legfontosabb teendő, hogy pontosan meghatározzuk, hogy mit szeretnék elérni, mi is az igazi probléma, illetve tegyünk meg minden tőlünk telhetőt annak érdekében, hogy pontosan felmérjük a meglévő erőforrásainkat. Gyakran egy „leltár” is elegendő ahhoz, hogy rövidtávon megoldást találjunk a problémánkra. A hosszú távú és fenntartható megoldáshoz azonban mindenféleképpen rendszerszintű megoldásra lesz szüksége minden vállalatnak, aminek az első lépése minden esetben a szemléletmód váltás kell, hogy legyen.

A vállalat minden dolgozójának meg kell értenie, hogy a versenyképesség megtartása érdekében a meglévő erőforrásokat, legyen szó bármelyik munkatársról vagy berendezésről „karban kell tartani”, és nem megoldás csak és kizárólag az új erőforrások beszerzése.

Hogy mennyire égető kérdés ez manapság, különösképp a munkaerő megtartása tekintetében, az is bizonyítja, hogy számos cikk születik ebben a témában és hasznos tippeket is adnak, hogy mit tehet a cég a kollégák megtartása érdekében.

Szerző: Seres Richárd

Lépjünk kapcsolatba!

Örülünk, hogy felkeresett bennünket! Kérjük, töltse ki az alábbi mezőket, és küldje el számunkra az üzenetét!

X
Írjon nekünk!