Ezen kívül van még egy fontos szempont, mégpedig a célcsoport. Tegyük fel, hogy ugyanebben a gyárban látogatókat fogadunk. A gyártás vagy a logisztikai folyamatok állapotát jelző andonok nekik ránézésre semmit nem fognak mondani és ez így rendben is van. De mi a helyzet a padlójelölésekkel, a közlekedési és menekülési utakkal? Itt biztos, hogy nem köthetünk kompromisszumot. A jelzéseknek mindenki számára azonnal érhetőnek és egyértelműnek kell lennie.

Az előző bejegyzésben arról volt szó, hogy mit és hogyan célszerű vizualizálni. Ebben a részben kitérek a döntési mechanizumosokra, a szokásokra és az oktatás fontosságára.

Ha már megjelenítünk valamit, akkor az érintetteknek azonnal (maximum 10 másodpercen belül) el kell tudnia döntenie, hogy mit jelent. Erre a legjobb példa az autóvezetés. Ott a vezetőnek nincs 10 másodperce eldönteni, hogy piros a lámpa, meg kell állni. Ezt úgy értem, hogy ha vizuális megjelenítőt tervezünk, akkor az legyen egyszerű és annak, aki tudja mit néz, miért nézi, azonnal legyen átlátható. Gondoljuk csak el, hogy mi történne, ha a műszakvezető naponta 10 percet töltene el a műszakbeosztás tábla értelmezésével és átrendezésével? Ez azt feltételezi, hogy olyan bonyolult lett, amit már szinte áttekinthetetlen és nem látja el a funkcióját. Valószínűleg a “feltöltése” sem sikerülne megfelelően, illetve a nehézkessége miatt hamar abbahagynák a használatát. Így már a tervezés fázisában el kell dönteni, több magától értetődő kérdést.

Például, hogy ki a vevő (“célközönség”), akinek valójában szól az üzenet.

  • Mi az az információ amit át akarunk adni?
  • Milyen módon akarjuk azt átadni?

Ha valamit egy területen pilot jelleggel szeretnék kipróbálni, nem kell hozzá azonnal megvenni a csúcstechnológia eszközeit, megteszi a kartonpapír, színes filctollak és némi gyurmaragasztó. A bátrabbak rögtön próbálkozhatnak grafikus megoldásokkal és egy plotterrel, de itt sem kell azonnal képszerkesztő szoftver tanfolyamra rohanni és megvenni egy drága szoftvert, erre akár a PowerPoint is megfelelő lehet. Ha megvagyunk a tervekkel, mutassuk meg azt azon kollégáknak, aki használni fogják, kérjük ki a véleményüket és azonnal fejlesszük tovább az észrevételeik alapján, vagy azonnal vonjuk be őket is a tervezésbe! Ha ők maguk tervezik meg – kreatívak lehetnek – akkor a magukénak érzik és sokkal szívesebben fogják használni is!

De azért ne felejtsük el oktatni az érintetteket, dokumentálni a munkánkat és a kollégák számára az alapoktatásokba is beintegrálni. Egy pillanatra visszatérve a kommunikációhoz, egy példa: néhány hete egy üzemlátogatás során láttam, hogy az egyik gyártó cella andonja hibát jelez (mivel pirosan világított egy lámpa, úgy véltem hiba). Kértem a kollégát, hogy menjünk közelebb és nézzük meg mi a probléma. Amikor odaértünk láttuk, hogy az operátor egy késztermék ellenőrző gép mellet áll tanácstalanul. Megkérdeztem, hogy mi a probléma. A válasz meglepő volt: “Nem tudom”. Kiderült, hogy a gép szoftverét nem fordították le magyarra, az angol kiírást (és hibakódot) pedig nem értette a kolléga. Néhány pillanaton belül megérkezett egy karbantartó kolléga, aki elolvasta a hibajelzést, majd egy gombot megnyomva megoldotta a problémát. Könnyen belátható, hogy a fenti szituáció elkerülhető lett volna, ha a mérnök lefordítja a hibajelzéseket, és megfelelően oktatja és dokumentálja a teendőket, ez esetben az operátor azonnal tudja javítani a mérést. Látszólag egyszerre nagyobb idő- és munka befektetés, de hosszú távon biztosan megtérül. A történethez hozzátartozik, hogy utólag kiderült, a három színű andonok esetében csak két színt használnak a zöldet és a pirosat. Minden hibajelzéssel mérnök foglalkozik és javítja. Itt több veszteség azonosítható a hétből: a folyamat várakozik, a mérnök feleslegesen dolgozik és javítja a hibát más helyett. Amikor egy visszatérő hibával találkozol, javaslom, gondold át: tehetek valamit azért, hogy többször ez a hiba ne forduljon elő?

Szerző: Bereczki Gábor

Lépjünk kapcsolatba!

Örülünk, hogy felkeresett bennünket! Kérjük, töltse ki az alábbi mezőket, és küldje el számunkra az üzenetét!

X
Írjon nekünk!