Taiichi Ohno a lean egyik legismertebb alakja. Például a Toyota Termelési Rendszer atyjának tartják, ő határozta meg a 7 veszteséget és hozzá lehet kötni a Genchi Genbutsu elvet is. Számomra ő a termelés gyakorlat orientált filozófusa. Egy adott helyzetben ugyanazt látja, mint mindenki más, de mégis teljesen másképp fogja meg a dolgokat és az emberek nagy részéhez képest teljesen mást gondol.

De most mégsem róla lesz szó. Nagy meglepetés ért, amikor megismertem Johan Cruyff munkásságát. Az 1960-as, ’70-as években labdarúgó játékosként, majd edzőként a ’80-as, ’90-es években tartozott a legnagyobbak közé. Nagyságának megértéséhez azonban nem a megnyert trófeák mennyisége és milyensége mutatja be legjobban. Sokkal inkább Taiichi Ohnohoz hasonlóan a többiektől eltérő gondolatai. Nézzünk néhány olyat, melyek egészen közel állnak a lean világához!

Vevő központú gondolkodás

„Az emberek egész héten keményen dolgoznak. Lefújás után boldogan kell hazamenniük a stadionból, és elismeréssel kell visszagondolniuk a látottakra. Ez többféleképpen történhet. Úgy, hogy nyersz, de úgy is, hogy teljes erőbedobással játszol, mégis elmarad a siker. Más szóval: tanuld meg tágabb összefüggésben szemlélni a dolgokat. Ugyanis nem mindig a győzelem a legfontosabb. Ez mindig szent meggyőződésem volt. Természetesen mindig igyekszünk nyerni, de sokkal fontosabb, hogy ezt hogyan teszed. Szem előtt kell tartanunk a szurkolók elvárásait, és ezekhez kell alkalmazkodnunk.”* Fantasztikus gondolatok! Pont ugyanaz, mint a vállalatok esetén a vevő központú gondolkodás. Első körben ki kell deríteni a pontos igényt, és ennek a kielégítésére kell törekedni. Sőt! Folyamatosan változhat az igény, ezért nem árt monitorozni, és reagálni. Ez egy jó minőségű kapcsolat fontos része lehet. Ha ez a törekvés látszik, az ügyfél fontosnak érzi magát a szolgáltató számára és növekszik benne a bizalmi szint. Ez hozzásegítheti őket egy olyan minőségi kapcsolathoz, amiben a szolgáltató (termelő vállalat is lehet ez) időszakos nehézségei esetén (pl. késedelmes szállítások, minőségi problémák) az ügyfél nem elhagyja a szolgáltatót, hanem megértő és akár a problémák megoldása érdekében közös fejlesztésekben is együttműködhetnek.

Ohno-kör

„Gyakran ültem a pálya szélén egy labdán. Hallottam is eleget, hogy lusta vagyok. Akár még igazuk is lehet, és szívük joga, hogy ezt gondolják, csakhogy ülve többet látok, mintha mozognék. Így ülve jobban ki tudom elemezni valakinek a játékát és jobban ki tudom elemezni a részleteket. Gyakran olyan részleteket is észreveszek, amelyekről véleményem szerint az emberek kilencvenkilenc százaléka még csak nem is tud, nem látja ezeket, vagy nem tudatosulnak bennük.” * Egyszerűen nincs mit hozzátenni, nagyon nagy a hasonlóság Taiichi Ohno által felrajzoltatott körből való megfigyelés és Cruyff labdán való ülése között. Érdekesség, hogy ezt átvették az labdarúgó filozófus tanítványai, Pep Guardiola és Luis Enrique is. 

JIT

„A technika nem azt jelenti, hogy képes vagy ezret dekázni. Bárki képes erre, ha eleget gyakorol, azután mehet is a cirkuszba. A technika egyetlen érintésből továbbpasszolni a labdát úgy, hogy a helyes sebességgel és erővel érkezzen pontosan a csapattársad jobbik lábára.” ** Ezt is úgy érzem, tocsog a leantől. Benne van, hogy nem zsenikre van szükségünk, hanem generalistákra, akik pont azt csinálják ami a folyamatban meghatározott feladat, és azt megbízhatóan csinálják. Ez kell ahhoz, hogy ismételhető folyamatot tudjunk felépíteni. Ezen túl benne van a veszteségnek számító túl jó minőség gondolata is. Nem számít, hogy milyen zseniális trükköket tud, ha ezt a taktika nem követeli meg. Nem kell a labdát fölöslegesen cipelni, hanem csakúgy, mint egy gyártósoron, vagy egy termelés kiszolgálásánál, vagy akárhol máshol: a megfelelő időben a megfelelő helyre és a megfelelő módon kell eljuttatni. Ide tartozik egy másik cikkben olvasott gondolata: „Csak egy pillanat van, amikor időben érkezhetsz. Bármilyen más esetben vagy túl korán, vagy túl későn vagy ott.”* Színtiszta Just in Time!

Tiszta lean ez az ember, és ez csak a kezdet! Nemsokára jelentkezünk a folytatással, melyben szó lesz a labdarúgásbeli poka yokéról, átfutási idő csökkentéséről, hiba kultúráról és még egy pár más dologról!

 

*Az idézet Johan Cruyff: Totális foci című önéletrajzi könyvéből származik.
** Az idézet a Tot el camp blog Cruijffismo című bejegyzésében található.

Szerző: Nika Tamás

Lépjünk kapcsolatba!

Örülünk, hogy felkeresett bennünket! Kérjük, töltse ki az alábbi mezőket, és küldje el számunkra az üzenetét!

X
Írjon nekünk!